27 April 2009

Mahkamah Syariah Berat sebelah?


Baru-baru ini aku terbaca kat suatu akhbar asing luar Malaysia yang telah memuatkan mengenai keputusan kerajaan Malaysia tidak membenarkan anak-anak kecil dibawa masuk kedalam agama Islam oleh bapanya yang baru masuk Islam.Ini kerana anak2 tersebut adalah hasil perkahwinan yang didaftarkan dibawah Akta Meperbahrui Undang2(perkahwinan).Mak anak2 tersebut, Indira Gandhi, telah mebawa perbicaraan ini ke Mahkamah Sivil berbeza pula dengan si Bapa iaitu Muhd Ridzuan@K.Pathmanathan yang bawa kes ini ke Mahkamah Syariah...

Indira Gandhi siap kata melalui peguam dia(M.Kulasegaran) bahwa dia nak mintak deklarasi membatalkan anak2 dia dari sudah tidak memeluk Islam(murtad) dan ingin anak2nya jadi Hindu sekurang2nya sampai umur 18tahun(berdasarkan undang2 sivil).Ramai Mufti yang bangkang keputusan kerajaan.Di pihak kerajaan,keputusan berkenaan perkara ini telah dibuat berdasarkan satu jawatankuasa khas yang ditubuhkan dan diwakili oleh Nazri Aziz,Jamil Khir,Sharizat Jalil,Koh Tsu Koon dan S.Subramaniam(kalo xsilap)...Siap si Gandhi tu kata kalo kat Mahkamah Syariah mesti la tak ada harapan nak menang.Ini bermaksud dia pun tahu permintaan dia tu dah salah.Tapi entah macam mana kerajaan boleh bersetuju untuk bagi anak-anak tu kat Gandhi sedangkan bapa dia dah dapat hak itu dahulu.Ni mesti rasa kesian Kak Syarijat untuk golongan wanita.huhu.....

Sekarang ni pun Malaysia punya perundangan still lagi celaru.Maka, kalo nak kata hakim2 malaysia ni bebas tak dapat la...Hakim2 Malaysia ni kurang mahir kerana pun berasal dari peguam sivil yang hanya mahu cari makan bukan mahu cari kebenaran...

AUDI ALTERAM PARTEM

Tiada ulasan: