01 November 2009

-PANAS- Isu perjanjian ta'lik talaq 3 bagi YB Pas Yang 'Katak'


-Post ni aku copy paste selepas aku komen dalam blog sesorang ni-

lawak betul aku tengok korang yang 'bodoh' kerana tak tak belajar...

Ada pulak manusia yang konon berlagak sokong Islam tapi mengata dalam sokongan itu...boleh pulak orang yang hanya belajar agama sampai form menyatakan politik dan agama itu berbeza...kalu lu tak belajar agama pun,lu boleh cari kamus dwibahasa...cari maksud politik tu apa....

Kebodohan manusia yang jelas apabila melabelkan tindakan Pas berkaitan ta'lik tu merendahkan taraf isteri...sedangkan ta'lik itu belum berlaku... jika ta'lik tu berlaku,bermakna YB Pas telah melompat dan masih boleh berpolitik..maka ia boleh dikata taraf isteri telah dimain2kan...tapi jika dipandang bahawa YB Pas itu xlompat,maka taraf isterinya lebih tinggi dari mendapat kemewahan atau kesenangan selepas melompat...lihat...

Tiada siapa yang memandang bai'ah ini sebagai yang positif... Maka jika cara Pas ini dianggap salah, aku tanya korang adakah perbuatan Saidina Umar menyatakan talaq 3 itu jatuh talaq 3(bain kubra) sedangkan nas al-Quran dan Jumhur Ulama kata talaq 3 itu jatuh satu talaq adalah salah?

Kena tengok jugak keadaan semasa zaman Saidina Umar mengapa talaq 3 dikatakan jatuh 3. sebabnya pada zaman itu,umat Islam kerap main2 dengan talaq 3. Maka fatwa Saidina Umar itu dianggap sebagai siasah syar'iyyah...sebagaimana hukuman sebat yang xsampai 40 sebatan bg hukum minum arak,kenapa? sebab mentaliti manusia di Malaysia masih pikir sebat itu sperti sebatan sivil yang menyakitkan.....jika ia(sebat sebenar dlam Islam) terus dilaksana tanpa sebarang penjelasan maka ia mengiyakan gambaran pesimis Islam itu sebagai ganas dan kejam...

Think positif... tak guna korang still anggap Pas ni macam pengawas atau AJK kerohanian kat sekolah menengah...xsama la....

kalo dia sayangkan isteri, dia xkan melompat...so kalo dia melompat? adakah dia xsayang isteri?---persoalan yg selalu ditulis dalam drama,novel dan filem....bagi aku, kalo orang tak buat ta'lik pun,da ramai yg cerai-berai...

Analoginya,tindakan pas ini mencontohi amalan Saidina Umar yang mendidik umat Islam untuk serius dalam isu talaq... Jika suami itu sayangkan isterinya,sudah tentu suami itu akan xlompat atau xmenjadi calon selepas tamat tempoh 5 tahun.... Tapi kalo dia tak sayang isteri,maka sudah lama dia lompat parti...so bukankah lagi tepat dengan analogi begitu...

Itu pandangan peribadi aku...isu ini adalah retorik perasaan dan sentimen sahaja,dan bukan salah dari sudut hukum...

HUJAH BERASASKAN IJTIHADIYYAH BUKAN MEMBAWA SESAT,
HUJAH SESAT BUKAN BERASAL DARI IJTIHAD,
HANYA JIKA HUJAH ITU ASALNYA BERNIAT JAHAT,

BARU IA SESAT DAN MENYESAT-kan

Tiada ulasan: