03 Oktober 2009

Pengakuan Kahar atau Pengikutnya, Mana Yang Betul?



Pada hari jumaat yang lalu atau semalam (2hb Oktober 2009), aku dan beberapa rakan dari jabatan Syariah dan Undang2 UM telah menghadiri perbicaraan berkenaan kes Kahar Ahmad ('Rasul' Melayu) di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam,Selangor. Pertama kali jejak kaki untuk dengar perbicaraan kat Mahkamah Syariah, mestila excited + riakss kat orang yang tak dapat pergi...HAHAHA...

Perbicaraan pada pagi itu bermula lambat. Kenapa lambat...sebabnya masalah si Kahar lambat datang.Tambah aku hangat ati bila anak pompuan si Kahar ni siap cakap " Ni watpe ramai2 datang,yang tak berkenaan blah ar,menyemak jew"...bagus betol anak Kahar ni....aiya...

Pastu ada plak si peguambela Kahar ni buat masalah dari sudut etika pakaian yang telah ditetapkan untuk dipatuh dalam Mahkamah Syariah. Siap hakim boleh tegur kenapa tak pakai songkok kat peguambela tu dan hakim tangguh kes selama 10 minit untuk peguambela tu pergi cari songkok. Selepas 10 minit peguambela tu pun datang dengan membawa songkok yang lebih kecik dari kepalanya. So kes pun dimulakan, hakim masuk kembali ke tempatnya.

Hari tu jugak memperlihatkan yang si Kahar ditemani beberapa pengikut setianya dan anak2 nya yang sangat seksi(anak pompuan- walaupun bertutup tapi pakaiannya jarang) dan anak lelakinya yang ditangkap penguatkuasa sebab makan time siang bulan pose ritu...

Hari tu juga penjamin ke-2 Kahar telah ditegur oleh Hakim sebab tak datang dalam prosiding perbicaraan sebelum i. Untuk pengetahuan, penjamin si Kahar ni kakitangan kerajaan tahap A, kalo xsilap la...Peguambela Kahar ni pulak peguambela yang baru dilantik, sebab peguam sebelum ni telah tarik diri...Peguambela bacakan yang si Kahar ni bertaubat dan mohon dilepaskan dari hukuman penjara dan sebat atas alasan dia ada penyakit jantung,asma(tapi xde bukti perubatan) dan baru kematian isteri serta dah tua...Siap ada penegasan yang si Kahar ni taubat nasuha tu...

Tapi bila aku compare dengan kenyataan dalam Metro bertarikh 28 September 2009 yang dibuat oleh pengikutnya yang setia bertaraf selebriti penyanyi terkenal Malaysia sekitar tahun 1980 an, aku dah konfius. So aku letakkan beberapa kenyataannya dan fikir2kan la :

“Mengaku salah bukan bererti kalah. Pengakuan itu hanya dari sudutundang-undang kerana kami tetap yakin berada di jalan kebenaran menujuke syurga,”
Sikap ini perlu 100peratus ada dalam hati dan saya mengambil masa 25 tahun untukbenar-benar mencapai peratusan ini menyebabkan saya yakin akan masuksyurga seperti yang bakal dinikmati Haji Kahar.

“Ini ajaran sebenar. Jadi apabila Haji Kahar mengaku bersalah, iamembuktikan dia tidak mahu ‘berkeras’ dan menentang undang-undang,sekali gus mengekalkan lima perkara asas itu dalam dirinya,” katanya.

Menurutnya, apabila orang lain enggan menerima ajaran itu, untukapa Haji Kahar ‘berkeras’ sedangkan sifat itu bertentangan ajarannya.

“Bila dia menunjukkan sifat cuba melawan undang-undang, maka wujudsifat negatif. Mana ada dalam ajarannya sifat negatif…jadi sebab itulebih baik mengaku salah, tetapi ia bukan bererti kalah.

“Kalau orang tak percaya, apa boleh buat… nanti orang cakap hidung tak mancung, pipi pula tersorong-sorong,” katanya.

Sementara itu, dalam satu pertemuan dengan wakil Harian Metro, penyanyiberusia lewat 50-an itu mendakwa, kalau semua orang mengikuti asasajaran sesat itu, dunia akan menjadi tempat paling bahagia dan selamattanpa perlu ada pihak berkuasa untuk memantau keadaan.

“Tidakmengapa kalau seseorang itu minum arak atau berpakaian seksi asalkanjiwanya positif selepas mencapai tahap 100 peratus asas ajaran (HajiKahar),” katanya yang begitu taksub terhadap ‘Rasul Melayu’ yangmengaku bersalah di Mahkamah Syariah Tinggi Shah Alam terhadap limapertuduhan, kelmarin.

Penyanyi itu mendakwa, Islam yang sebenarbukan sekadar menunaikan solat lima waktu, puasa, zakat atau menunaikanhaji, tetapi lebih kepada membersihkan hati dengan sikap positif.

“Saya sudah mengikuti ajaran Haji Kahar selepas membuat kajian danyakin dia ‘Rasul’ yang diturunkan setiap satu kurun. Rasul bermaknaseorang yang menyampaikan teladan baik tapi nabi ialah orang yangmenerima wahyu iaitu Nabi Muhammad.

“Rasul juga diturunkankepada setiap bangsa dan Haji Kahar untuk orang Melayu. Bila seseorangRasul wafat mesti ada penggantinya untuk memperbetulkan ajaran. Jadibila Nabi Muhammad wafat, mesti Tuhan turunkan pengganti,” katanya.

Beliau juga memuji Haji Kahar yang disifatkannya ‘Rasul’ di kalanganumat Melayu kerana tidak pernah diazabkan walaupun sudah secara terbukamendakwa sebagai ‘Rasul’.

“Awak ingat senang-senang dia (Haji Kahar) hendak mengaku Rasul. Jika tak betul, Tuhan akan azab dia.

“Haji Kahar mengaku ‘Rasul’ sebab dia benar-benar mempunyai kelayakandan saya mengikut dia dan sudah memperoleh separuh apa yang diajarnya,”katanya.

Menurutnya, Haji Kahar tidak pernah menjadi gurukepada pengikutnya, sebaliknya hanya bertindak sebagai pembimbing untukmencapai lima perkara itu berdasarkan potongan terjemahan al-Quran.

Dia turut mempertikaikan kebenaran hadis nabi kerana mendakwa ia bukan 100 peratus betul, sebaliknya sudah bercampur aduk.

Dalam pertemuan hampir dua jam itu, penyanyi terbabit turut menunjukkansalinan beberapa surah al-Quran seperti Al-A’raf, Al-Ankabut, Al-Alaq,Ali Imran dan Az-Zumar yang ditandakan bagi menyokong lima asas ajaranHaji Kahar.

Penyanyi terbabit turut mendakwa Haji Kahar turut merantau ke seluruh dunia termasuk ke Israel untuk menguji diri samaada dia seorang ‘Rasul’ atau tidak selepas menerima ‘petunjuk’.

YANG BATIL ITU BATIL,
YANG HAQ ITU HAQ

2 ulasan:

Mazeed berkata...

kahar ngan pengikut dia... bak kata bidalan... guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari...

Tanpa Nama berkata...

Salam..Saya pelajar syariah dengan undang-undang dr KUIS..saya sekarang sedang membuat kertas kerja mengenai ajaran sesat dan antara kes yang perlu dikaitkan dengan perkara ini ialah kes haji kahar. Namun, saya tidak dapat banyak sumber rujukan yang sahih mengenai kes haji kahar ini..Mungkinkah saudara tahu serba sedikit menenai kes ini untuk dikongsikn bersama?