14 Disember 2009

Pertandingan Mahkamah Moot di Usim

Aku relax and cool je kalo team aku kalah...tapi aku xdapat terima bila ada beberapa part yang aku rasa macam tak kena...Inilah luahan hati aku....Memang sangat tak puas hati dengan pertandingan ni...Dah la xde syarat yang tetap, pastu longgar plak tu....so aku senaraikan apa yang aku xpuas ati :

1) Siapa yang sebenarnya yang mengurus perkaa berkaitan penalti n, juri bebas atau jawatankuasa bilik kebal(AJK dari FSU USIM)? sekarang pun masih tiada siapa tahu, dan tiada universiti yg lain selain USIM yang tahu berapa jumlah markah yang dipotong sedangkan jika nak dibandingkan, aku berani jamin bahawa peserta2 dari UKM, UIA, UM, KUIS, dan UDM lebih memberi saingan berbanding dari usim yg hanya baca teks hujahan bertulis sahaja.....

2) Apa rasionalnya hujahan bertulis itu terbaik jika dapat dipatahkan dengan senang dalam hujahan lisan? Aku ambil contoh, team yg menang best hujahan bertulis iaitu K3010 dari usim, team pertama yang aku kalahkan dengan margin 6-0. Aku n rakan bijaksana aku hanya guna hujah lisan manakala team tersebut pulak baca teks hujahan bertulis...kalo da kalah sampai banyak margin kenapa nak angkat lagi sebagai pemenang!!! memang markah keseluruhan seri, tapi itu bila team UM kena tolak dengan penalti, manakala usim ni plak siap bertambah markah plak?!

3) Apa rasionalnya menggunakan jumlah purata markah bagi menobatkan sebagai mooters terbaik? sangat tak rasionalnya, kenapa? ia akan memberi advantage kepada yang skor tinggi dalam satu dua perlawanan sahaja sedangkan ada peserta yang berlawan sehingga 4 perlawanan dan mendapat markah yang tinggi, cuma berbeza pembahagian perlawanan itu hanya akan mengecilkan jumlah purata bagi yang berlawanan dalam perlawanan yang lebih banyak...

4) Apa rasionalnya memberi kemenangan kepada yang tidak langsung tahu untuk berhujah secara lisan, sedangkan pertandingan itu diadakan untuk penghujahan lisan dan bukan penghujahan menengok teks hujahan bertulis...

5) Aku jelas menolak kesemua keputusan pemenang pertandingan moot ini sebab ia tidak menepati semangat pertandingan moot iaitu seseorang/pasukan yang mampu perform terbaik dlm penghujahan lisan...Dalam banyak perlawanan aku iaitu antara usim,udm n uia,,,aku hanya sanggup mengaku kalah jika ada bantahan dibuat oleh UIA dan UDM sahaja..Usim pulak...sori, korang sangat2 fail2--peserta moot je ye---

Tapi aku xsalahkan semua urusetia USIM, aku respect bagi urusetia yang mengurus peserta,mengurus pendaftaran dan pentadbiran..namun aku xpuas hati bagi panel urusetia yang mengurus selia bahagian syarat2 dan penalti yang dikenakan dan peserta moot dari usim....

p/s : First time masuk pertandingan yang memang jelas nampak bias kepada tuan rumah....PGSM xyahla bagi diorg guna nama utk buat pertandingan moot peringkat kebangsa't'an ni..

2 ulasan:

Mr.Clive berkata...

relax bro...:)

zulkifli yong azmi berkata...

salam. takpelah dik.. yang penting korang dah tau macamane nak perform dalam dewan mahkamah dan macamana cara nak lawan dengan peguam2 di mahkamah. Abang wan rase abang dah ajar semua teknik macamana nak berlawan dan nak mut di mahkamah. Dah namanye pun pertandingan mut. Mut maksudnya bayangan. maknanye, pertandingan tersebut adalah pertandingan bayangan. yang pastinya adik2 abang dah buat yang terbaik. just takde rezeki (Walaupun istilahnya rezeki korang dinafikan).