10 Oktober 2010

Hikayat Oktober

Sukar aku hendak gambarkan bagaimana keadaan aku pada ketika ini...ermmm... Barangkali untuk lebih mudah, aku senaraikan satu-persatu apa yang berlaku pada diri aku untuk bulan ini.

SKRIP : Entah mengapa aku rasakan tidak mampu untuk menterjemahkan idea2 yang bersarang dalam fikiran ke dalam bentuk penulisan. Mungkin malas ataupun mungkin aku fikir tiada yang akan membacanya. Tapi itu bukan perkara utama yang menyebabkan aku 'putus asa' dalam dunia penulisan. Sebaliknya aku masih mencari pendekatan terbaik untuk aku jadikan idea abstrak sebagai idea literal...

JDRAMA : Ia merupakan gelaran bagi drama jepun. Pada waktu ini aku seakan dirasuk dengan penangan drama dari negara matahari terbit itu. Pandangan dan jalan ceritanya sangat jelas dan kukuh. Mampu membuat kita ketawa walau dengan hanya memahami maksudnya melalui subtitle sahaja. Tetapi reaksi, mimik muka dan kesungguhan yang diperlihatkan dari segi lakonan menjadikan pandanganku terpaku dari awal sehingga ke akhir. Mungkin ini yang menyebabkan aku berehat dari dunia penulisan.

KEM MOTIVASI : Setelah berehat panjang dari dunia motivasi, akhirnya aku kembali melalui program anjuran bersama SUKSIS UM. Dan aku pergi dengan harapan menjadi 'kuli' semata2, tidak menyangka akan hadir ke tapak perkhemahan yang begitu menakjubkan. Barangkali ia sesuai untuk perkhemahan keluarga. Kurang bahayanya dan lebih selamat. Setelah tamat kem tersebut, satu persoalan telah muncul dibenak fikiranku, "Adakah bakat itu akan tumpul jika sudah lama tidak diasah?".

MC : Hmmm...Urmmm...Emmm...Latest, adalah menjadi pengacara di Malam penutup minggu perpaduan Kolej 12 pada Selasa malam yang akan datang. Tak banyak yang perlu dibicarakan kerana 'acara pengguguran MC di saat akhir' adalah satu tradisi di UM.

AKADEMIK : Ringkasnya, biarkan aku menjadi aku... Bukankah senang jika masing2 menumpukan pada kerja masing2 dan berhenti mengomel tentang orang lain? Tapi, itulah manusia. Setinggi mana makamnya pun, jika tidak berhati2 dengan lidah yang tak bertulang dan nafsu yang tidak bermata, gugur juga tarafnya ketika berbicara nista. Aku masih mencari apa sebenarnya ketentuan Tuhan kepada aku dan aku masih dan senantiasa berfikir tentang itu.

LAKONAN : Ramai yang menyangka aku ingin menjadi pelakon. Ramai yang sangka aku ini berbakat. Sedangkan ia tidak lebih dari hanya aku belajar untuk menyembunyikan ketakutan dengan menonjolkan keyakinan. Dalam erti kata lain semakin banyak aku dikritik dan dikeji di hadapan umum, semakin yakin aku berhadapan dengan mereka. Tapi, satu sahaja perkara yang menyebabkan aku berfikir dan termenung panjang tatkala melihat bintang2 lakonan iaitu "Adakah aku seperti mereka?".

JIKA MADAH DIKIRA HELAH
MAKA TIADA FAEDAH UNTUK MENGALAH

20 September 2010

Sambutan Soum & Eid 2010

Salam buat semua pembaca, tidak kira yang tua mahupun muda, tiada beza antara majnun dan laila dan bukan satu alasan antara sang pujangga dan si pendamba untuk melarang mata untuk melirik ke arah setiap kata-kata yang difahami. Masih belum terlewat untuk aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR dan BATIN. Pastinya ramai antara kita punyai cerita tersendiri disebalik perayaan hari raya dan sambutan bulan puasa pada tahun ini. Tanpa aku membataskan cerita yang ceria semata-mata, pasti juga ada cerita-cerita suram yang menghiasi aidilfitri tahun ini.

Namun, atas kapasiti pentadbir (admin) blog peribadi Naufal Tarmizi, maka cerita kali ini adalah acuan dari kacamata Naufal Tarmizi, insan sekecil kedidi yang banyak bermimpi untuk menjadi sebesar rajawali.

Pada tahun ini, buat pertama kalinya aku merasai dan mengikuti pengorbanan ibu bapaku dalam mencari nafkah hidup aku dan adik2ku yang lain. Ia bermula di saat Ramadhan datang menemui umat manusia, tika syaitan disangka diikat, sewaktu nafsu diseksa nistanya. Bapaku, seorang pendakwah bebas, melaksanakan tanggungjawabnya sebagai daei setiap hari dibulan Mubarak tersebut tanpa terkurang walau sehari, tanpa terjeda walau minima tiga kuliah dilewati setiap hari.

Ibuku, seorang ustazah di sekolah agama rakyat, membantu bapaku dalam menguruskan perniagaan di saat kuliah bapaku berlangsung. Perniagaan yang bermodalkan beberapa keping wang kertas -bernot ringgit malaysia-, adalah pengorbanan yang akan ku teraskan sebagai cerita pengalamanku kali ini. Terdapat pelbagai suka dan duka disebalik perniagaan tersebut.

Aku hanya mampu untuk membantu keluargaku dalam berniaga pada hari jumaat, sabtu dan ahad sahaja. Pun begitu, aku sangat pasti bahwa bukan mudah untuk berdiri tegak seperti ibuku dan berkering tekak seperti bapaku. Aku membantu dalam menjual beberapa barangan kering seperti sepat ronggeng, ikan masin (segar dibalut dalam kotak kiub putih kedap haba), telur masin (buatan Imam Masjid Malim Nawar) dan beberapa minuman dari negara Arab. Alhamdulillah, hasilnya lumayan. Barangkali rezeki untuk adikku di Mesir.

Untuk pengetahuan, perniagaan ini telah dijalankan oleh keluargaku semenjak adikku (Nihal) melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti al-Azhar. Kos yurannya adalah USD8000, bersamaan RM28 ribu+++, belum termasuk kos sara hidup. Adikku melanjutkan pelajaran ke timur tengah atas tiket Y2G (yayasan generasi gemilang) anjuran UMNO dengan kerjasama MAIWP. Walaupun begitu, syaratnya adalah tahun pertama adikku di Mesir adalah ditanggung sendiri oleh keluarga. Setelah masa sudah berganjak, adikku kini dah memasuki Tahun kedua pada bulan September ini.

Namun, Y2G sudah 'berkubur'. Kesemua ahli2 penaja sudah 'bertempiaran lari' walaupun pelajar2 dibawah tajaan Y2G bersemangat 'kerajaan' selepas dihantar ke BTN. Dikatakan bahawa MAIWP dan beberapa pihak telah menghulurkan bantuan kewangan kepada Y2G untuk disalurkan kepada pelajar tajaan mereka, namun wang tersebut telah lesap. Bahkan ketika ibubapa pelajar tersebut berjumpa dengan Dato' Jamil Khir bagi menjelaskan tentang kedudukan MAIWP dalam tajaan ini, Menteri tersebut menyalahkan pula pelajar tersebut kerana pergi ke Mesir tanpa pengetahuan MAIWP dan tanpa gred yang cemerlang (tidak layak). Ironinya, bukankah wakil MAIWP juga hadir dalam majlis anjuran Y2G sebelum berlepas ke Mesir dan apakah 10A1 merupakan gred rendah dalam SPM?

Biarkan kontroversi 'tersirat' ini berlalu. Ia tidak tersiar di dada akhbar kerana tiada nilai komersil bagi sang pendabik dada. Namun, keesokan harinya, bapaku memberi tazkirah sebelum solat jumaat di masjid angkasapuri. Di pengakhiran tazkirah, bapaku mempelawa jemaah untuk membeli barangan yang ibuku dan adik2ku jual di perkarangan masjid. Bapaku sempat menyatakan bahawa hasil jualan ini adalah untuk menampung keperluan dan kelengkapan adikku di Mesir.

Selepas tamatnya tazkirah, bapaku melabuhkan dirinya untuk duduk di satu sudut di masjid tersebut sementara menantikan masuknya waktu solat jumaat. Tanpa disedari oleh bapaku, bahu bapa ku tergesel dengan bahu seorang hamba Allah. Hamba Allah tersebut menghulurkan wang sebagai sumbangan untuk adikku di Mesir.

"Terima kasih, abang..." bapaku segera membalas. Hamba Allah, memiliki suara serak dan berambut panjang, menghulurkan sumbangan tersebut kerana beliau mendengar tazkirah yang disampaikan oleh bapaku sebentar tadi. Hamba Allah yang aku maksudkan adalah papa rock iaitu Ramli Sarip. Moga Allah memanjangkan usianya dalam rahmatNya.

Bukan itu sahaja, aku juga merasai keperitan pengorbanan ini saat menjalankan urusan perniagaan ini. Pernah sekali sekujur tubuh warga emas datang untuk menampar mukaku ketika bapaku sedang memberi kuliah di sebuah surau. Pernah juga yang memaki hamun aku dan bapaku ketika bapaku memberi tazkirah selepas solat tarawih. Bukan itu sahaja, ada juga yang mempertikaikan dalil al-Quran berkenaan kewajiban untuk berjihad. Katanya ustaz lain tidak pernah sentuh soal tersebut. Apakah Melayu kita sudah cukup mantap untuk menganggap cukup sekadar apa yang diungkap dari mulut ustaz tanpa membelek keseluruhan al-Quran?

Apapun, tiap hela nafas bapaku, ibuku, adik2ku yang membantu dan aku yang cuba membantu pasti akan dibayar dengan tanggungjawab yang akan dipikul oleh adikku di Mesir selepas pulang ke Malaysia nanti. Aku terkesan dengan kata-kata bapaku kepada aku dan adik2ku,

"Baba nak anak2 baba pandai berhujah dan berceramah walau nak jadi apa pun nanti..."

-------------------------------

Hari Raya tahun ini pula disambut seperti biasa. Aku dan keluargaku beraya di Kedah. Bezanya adalah tok (perempuan) yang awal tahun mampu berjalan, kini tidak mempu berjalan. Katanya buatan orang kerana tok aku rasa sakit2 antara jam 2 pagi hingga 5pagi. Emmm, ada had masa pulak tu. Dengar kata, 'benda' tu ditanam di tempat pokok sawa depan rumah tok aku. Eii, macam2...

Raya tahun ini juga adalah satu yang tidak seronok jika berdasarkan pendapat adikku (Nasuha @ wawa) kerana terpaksa menjalani UPSR selepas pulang dari kampung. Aku hanya mampu tergelak sambil ibu jari ku terangkat. haha...thumbs up!

Rasanya, untuk ulasan lanjut, elok benarlah aku gambarkan melalui gambar dibawah. Kredit untuk adikku (nawal @ botek)...hehe.

Rumah yang kami tumpang di bangi sewaktu dibulan puasa
Nawal & Nauwar Tarmizi... SPM dan PMR tahun ni...
Pak Tam dan Aku di rumah Pak Long di Teloi
Nawal, Baba dan Tok aku...
Nabil dan Botek...HAHA
Dari kiri : Botek. Wawa, Baba, Cebah, Tok, Tok Wan, Mama & Nawat
Gambar kenangan Nihal Tarmizi sebelum berlepas ke Mesir.

PEMBERI REZEKI ADALAH ALLAH
BUKAN MANUSIA MAHUPUN SANG PENDUSTA
AFA BIAYYI ALAA-I RABBIKUMA TUKAZZIBAN

03 September 2010

(SKRIP) Cahaya Hujung Jalan : Episod AKHIR

K/B : SUASANA DI RUANG TAMU RUMAH IBU MAYA.
 

ALIF
Polis berjaya tangkap Rashidah, tapi saya difahamkan Maya sempat melarikan diri.

IBU

(RESAH) Kenapa polis nak tangkap mereka?

YANI

(SERBA-SALAH) Saya tak berani nak cakap apa yang sebenarnya berlaku. Tapi...

ALIF

(MENYAMPUK) Kesalahan menyimpan dadah makcik.

IBU

(TERKEJUT) DADAH!

K/B : IBU MAYA SECARA TIBA-TIBA DISERANG SAKIT JANTUNG DAN JATUH TERBARING DI LANTAI.


ALIF & YANI

Makcik!

MAYA

(LEMAH & KESEJUKAN) Ibu!

YANI

(TERKEJUT) Maya! Macam mana awak ada kat sini?!

ALIF

(TERKEJUT) Ha! Err,telefon ambulans dulu.

GRAM
K/B : SUASANA DI LUAR WAD ICU.


MAYA

(LEMAH & KESEJUKAN) Maafkan saya, Yani, Alif.

YANI

(SIMPATI) Maya, kenapa dengan awak ni. Pucat je saya tengok.

ALIF

Maya, awak ambil dadah ke?

MAYA

(MENANGIS) Maafkan saya. Saya tak tahu apa nak buat.

YANI

(SEDIH) Sabar lah, Maya.

MAYA

(MENANGIS) Semua salah saya. Nak cepat senang.Hidup saya dah musnah, musnah!

YANI

(SEDIH) Maya, ini bukan pengakhirannya. Awak masih ada masa lagi.

ALIF

(SIMPATI) Betul kata Yani tu. Resam kehidupan manusia, pasti ada kesilapan yang dilakukan. Bukan kesilapan yang patut kita ulangi, tapi pengajaran dari kesilapan itu yang kita perlu fahami.

MAYA

(MENANGIS) Apa perlu saya buat sekarang?

ALIF

Serah diri kepada pihak polis. Berterus-teranglah dengan mereka.

YANI

(NADA MENINGGI) Alif! Tak boleh, nanti kalau sabit kesalahan, Maya pasti akan dihukum gantung sampai mati sebab mengedar dan menyimpan dadah!

ALIF

Lebih baik menerima hukuman sekarang dari menanti hukuman dari Yang Maha Esa.

YANI

(SEDIH) Tapi…

MAYA
(MENANGIS) Yani,saya sedar kesilapan saya. Sudah hampir 3 bulan saya memikirkan perkara ini. Tapi setiap kali saya berfikir untuk berubah, waktu itulah juga nafsu menafikannya.

ALIF

Maya, mohonlah keampunan dari-NYA. Dialah Yang Maha Mengampun dosa-dosa hamba-hambaNya.

GRAM
K/B: ALIF DAN YANI DALAM WAD IBU MAYA.


YANI

(SEDIH) Seperti yang dijangkakan, Maya akan dihukum gantung.

ALIF
(SIMPATI) Sabarlah… Mungkin itu salah satu cara untuk menyedarkan Maya dari kesilapan yang dilakukannya.

YANI
(MENANGIS) Kalaulah saya tak memperkenalkan Rashidah kepada Maya, pasti tak akan berlaku perkara sebegini.

ALIF
Jangan salahkan apa yang dah berlaku. Kita pun tak boleh menyalahkan Rashidah, keadaan yang menyebabkan mereka jadi sebegitu.

IBU
(BARU SEDAR & LEMAH) Maya…

YANI
(MENGESAT AIR MATA) Makcik…

IBU
(LEMAH) Mana Maya?

YANI
(MENANGIS TERESAK-ESAK)

IBU
(LEMAH) Yani, kenapa menangis ni?

YANI
(MENANGIS) Maafkan saya makcik.

IBU
(LEMAH) Alif, apa dah jadi…

ALIF
(SERBA-SALAH) err..sebenarnya…Maya didapati bersalah dan dihukum gantung…

IBU
(TENAT) Ya Allah!

K/B : IBU MAYA MENGALAMI SERANGAN JANTUNG. KEADAANNYA TENAT SEKALI.
ALIF
(GELISAH) Ya Allah, apa aku dah buat ni…

YANI
(MENJERIT) Panggilkan doktor! Makcik bertahan makcik!

ALIF
(MENJERIT & MEMANGGIL ) Doktor! Doktor! Doktor!

GRAM
K/B : SUASANA DI DALAM PENJARA. MAYA MENANGISI PEMERGIAN IBUNYA.

MAYA
(MERAUNG) Ampunkan Maya, ibu! Jangan tinggalkan Maya!
(MENANGIS) Aku tak sempat nak minta ampun kepada ibu! Aku anak derhaka!
(MENANGIS DAN MERAUNG) IBU!!!

GRAM
K/B : SUASANA DI UNIVERSITI. ALIF DAN YANI SEDANG MENUNGGU BAS.

YANI
(SEDIH) Aku harap pintu taubat sentiasa terbuka untuk Maya.

ALIF
(SIMPATI) Sentiasa, pintu taubat sentiasa terbuka. Walaupun Maya yang dijatuhkan hukuman, tapi aku tetap rasa ada hikmah yang aku dapat.

YANI
Hikmah? Maksud kau?

ALIF
Apa yang berlaku terhadap Maya menggambarkan bahawa perjalanan hidup kita ini ada cahaya. Namun jika kita gagal memilikinya, cahaya itu akan gelap sehinggalah tinggal satu cahaya dihujung jalan. Cahaya itulah peluang yang diberikan untuk kita bertaubat. Namun tak semua mampu memilikinya.

YANI
(NADA SINIS) Mana bas ni, berpeluh dah aku tunggu.

ALIF
(TERINGAT SESUATU) Kenapa? Kau ada kuliah ke?

YANI
Yela..

ALIF
Sama lah dengan aku…Dah lama kau tunggu?

YANI
Boleh tahan la, sampai nak berasap dah aku ni…

ALIF
(BERSELOROH) Patutla merah padam je muka kau…(ketawa kecil)

YANI
Kuliah aku dah nak mula lagi beberapa minit lagi jer ni… Itu yang aku risau semacam jer, takut kena marah dengan pensyarah…

ALIF
Eleh, tak payah risau… Sekali-sekala jer kan kau datang lambat… Ke kau ni memang suka skip kuliah?

YANI
Hello, cik abang…kehadiran aku penuh tau setakat ni…

K/B : BAS BARU TIBA DI STESEN BAS.

ALIF
Rasanya bas awak dah sampai…

YANI
(TERGESA-GESA) Aku pergi dulu yer…

ALIF
(BERSELOROH) Pergilah, nanti berapi pulak awak tunggu bas lain…

YANI
(KETAWA KECIL) Yela tu…
(MONOLOG) Sejak bila pulak si Alif ni cakap awak dengan aku ni?

ALIF
(MONOLOG)Em, sama seperti Maya dahulu. (KETAWA KECIL)

GRAM

TAMAT
Skrip Drama Radio
Skrip : Cahaya Hujung Jalan
Oleh Naufal Tarmizi
Tahun 2010

02 September 2010

3 Blog : Blogger-maniac

Haha...ketawa dua harkat jer...tak boleh lebih2 sebab nanti gelap ati time posa2 ni.... Apa pun, terima kasih kerana sudi membaca blog ini. Oleh kerana aku tidak mempunyai duit poket yang 'lebat', maka aku cuma buat PC ala press confrence (gitew...) dalam blog saja... Baiklah, bunyikan drum......

Aku umumkan bahawa aku mengendalikan 3 blog. Tujuannya adalah untuk tidak mengelirukan para pelawat, nuffnagers, manggaads users, bloggers dan sesiapa pun dalam melawat blog aku. Takut ada yang keliru antara motif blog peribadi (Tabir Ideologis), dengan blog karya2 aku (dikenali Pankraf) dan juga blog khas berkenaan perundangan syariah(dikenali blog Peguam Syarie Wannabe). Setakat ini masih dalam pembikinan dan harapannya agar semua sedia melawat dan membaca...hehe







Link :
Tabir Ideologis : Blog Peribadi Naufal Tarmizi






Link :
Pankraf : Blog Cerpen, Novel dan Skrip








Link :
Peguam Syarie : Wannabe




MELANGKAH KE HADAPAN BUKAN BERMAKSUD TIDAK BERHENTI BERJALAN

(SKRIP) Cahaya Hujung Jalan : Episod 5


K/B : MAYA DAN RASHIDAH PULANG KE RUMAH RASHIDAH.

MAYA
Rashid, sekarang dah pukul berapa?

RASHID
2 pagi…

MAYA
Alamak, aku belum solat Isyak. Kau dah solat belum?

RASHID
Aku? Err, esok-esok jela. Aku mengantuk ni.(MENGUAP)

MAYA
Boleh pulak. Aku solat dulu.

K/B : MAYA SOLAT ISYAK. SELEPAS SELESAI SOLAT MAYA BERDOA.

MAYA
(BERDOA) Ya Allah Ya Tuhanku,
Hamba-MU ini menadah tangan kepadaMu Ya Allah.
Jadikanlah hidup aku ini dalam keadaan yang senang,berhati mulia dan tidak akan lupakan ibu ku, Ya Allah. Amin Ya Rabbal ‘alamin.

RASHID
(SINIS) Nak senang kena usaha. Jangan nak berdoa je selalu.

MAYA
(MONOLOG) Ya Tuhanku, apakah benar yang aku buat ini. Aku terpaksa walaupun aku tahu dalam kotak itu adalah dadah. Sungguhpun dalam perjalanan hidupku ini tiada cahaya, Namun kau berikanlah cahaya itu di penghujung perjalanan ku.

RASHID
(MONOLOG) Aku perlu lari dari masalah ini. Biar Maya sahaja yang tanggung.

GRAM
K/B : SUASANA KAMPUNG DI RUMAH IBU MAYA

ALIF
Kau biar betul Yani,ni ke rumahnya.

YANI
Betul la kot, sebelum ni aku dah pernah datang dah.

ALIF
Kau panggil la.

YANI
(NADA MENINGGI & MEMANGGIL) Makcik!

IBU
Siapa pulak tu? (MENYAHUT) Kejap,kejap!

YANI
Makcik ingat saya lagi tak. Saya Yani.

IBU
Oh,Yani.

YANI
Kami sebenarnya…

ALIF
(MENYAMPUK) kami sebenarnya dah belikan buah tangan untuk makcik.
(BISIK KEPADA YANI) Jangan cakap lagi, nanti apa pulak ibu Maya fikir

YANI
(BISIK KEPADA ALIF) sori, aku tak tahu.

IBU
Terima kasih. Jemputlah masuk.

K/B : ALIF DAN YANI MASUK KE DALAM RUMAH IBU MAYA. MEREKA BERDUA DUDUK DI RUANG TAMU.

IBU
Dari mana ni?

ALIF
Kami dari Kuala Lumpur.

IBU
Jauhnya.

YANI
Tak lah jauh sangat. Lagipun kami naik kereta.Makcik sihat?

IBU
Biasalah, orang tua. Sihat-sihat macam tu je.

YANI
Makcik, kami datang sini sebab Maya.

IBU
Kenapa dengan Maya?

ALIF
Entahlah makcik, saya pun tak tahu.

YANI
Ceritanya begini, Maya sudah 2 bulan tak datang kuliah. Malahan ke bilik pun dia tak pernah datang. Tapi sewaktu saya keluar ke Pasar Malam, saya terserempak dengan dia.

K/B : SUASANA PASAR MALAM.

YANI
Eh,itu Maya.
(MEMANGIL) Maya!

MAYA
Minah mana pulak panggil gua ni, ni dah bikin gua songsang!

RASHID
Yani la.

YANI
Maya…
(TERBATUK) Sejak bila pulak awak merokok?

MAYA
Lu nak ke? (KETAWA BESAR).

YANI
(MARAH) Eh, Rashidah! Ni mesti kerja kau kan!

RASHID
Eh, lu elok sikit nak tuduh-tuduh gua! Bukan gua yang paksa-paksa dia!

MAYA
Eii, pening ar. Boleh tak korang dua jangan gaduh kat sini.

YANI
Maya, apa dah jadi dengan awak ni.

MAYA
Sejak bila pulak lu ni jadi babysitter gua, suka hati gua la nak pergi ke tak. Lagipun gua tak kacau hidup lu kan.

YANI
Astagfirullahalazim, Maya, jom kita balik.

MAYA
(MENENGKING) Lu sapa nak angkut balik gua?!

RASHID
(MARAH) Eii, Yani! Lu blah dari sini…Blah!

YANI
(SEDIH) Maya, sampai hati awak buat macam ni.

K/B : SUASANA DI RUANG TAMU RUMAH IBU MAYA.

YANI
Begitulah ceritanya.
(SEDIH) Sampai sekarang saya tak tahu apa dah jadi dengan dia.

IBU
(TERSENTAK) Ya Allah, Maya kenapa dengan kamu ni nak.

ALIF
Makcik, saya pun ada cerita pasal Maya jugak.

IBU
Ceritakanlah, makcik nak dengar.

ALIF
Begini, saya dapat tahu dari kawan-kawan saya di mana si Maya tinggal.
Saya pun pergi lah ke rumah tersebut.

K/B : SUASANA DI DEPAN RUMAH RASHIDAH.

ALIF
Assalamualaikum…

MAYA
Rashid, siapa pulak yang bagi salam tu?

RASHID
Orang mintak sedekah lagi la tu. Kau pergi halau dia.

MAYA
Aku?

RASHID
Yela.

K/B : MAYA KELUAR RUMAH.

MAYA
(KASAR) Kenapa?! Dah tak ada perempuan lain ke?

ALIF
(TERSENTAK) Eh, apa awak cakap ni.

MAYA
(KASAR) Jangan poyo la, lu ingat gua tak tau ke lu punya habitat.
Melangau dengan perempuan-perempuan.

ALIF
Saya datang sini bukan nak dengar fitnah dari mulut awak. Tapi saya datang sebab awak dah tak datang kuliah 2 bulan. Semua orang cari awak sekarang.

MAYA
(KASAR) Sudah lah mat romeo, baik lu blah!

ALIF
Tapi…

MAYA
Tak ada tapi-tapinya…Blah la!

K/B : ALIF BERGERAK MENUJU KE KERETANYA. ALIF MULA MENGHIDUPKAN ENJIN. TIBA-TIBA KERETA PERONDA POLIS TIBA DI HADAPAN RUMAH RASHIDAH.

MAYA
(GELISAH) Rashid, Rashid! Lari! Polis datang!

RASHID
(LALOK) Biarlah polis datang, boleh diorang join sekali.(KETAWA)

MAYA
(GELISAH) Ah, lu nak mampos! Gua cabut dulu!

BERSAMBUNG DI EPISOD TERAKHIR

01 September 2010

Web Banner Terbaru

Selepas aku sudah masuk ke dalam kelab pengundi Malaysia (21 tahun ke atas), maka aku cuba koreksi dan koreksyen(correction) kembali apa yang aku rasa kena ubah. Maklumlah sudah meningkat dewasa..hehe... Akhirnya aku cetuskan idea untuk tukar web banner blog aku... Biar simple asalkan kena dengan tema blog aku iaitu 'peace n dark'...HAHA!!!


also known as TIRKAH PRIVASI

30 Ogos 2010

Kini Sudah 22 Tahun...

Dalam keadaan rakyat sedang bergelumang dengan semangat patriotik kerana Hari Kemerdekaan kian tiba, aku pula sudah melewati nikmat umur dan hidup bagi tahun yang ke 22. Terima Kasih aku ucapkan kepada yang memberi pengharapan, doa dan semangat untuk diriku terus berjuang di pentas kehidupan...I'm 22nd Years Old...


23 OGOS 1988

13 Ogos 2010

(SKRIP) Cahaya Hujung Jalan : Episod 4



K/B : MAYA CUBA MEMUNTAHKAN KEMBALI AIR ARAK YANG DIMINUMNYA.

RASHID
(MARAH) Lu apsal?! Beer bukan Arak la…

MAYA
(TERCUNGAP-CUNGAP) Betulke?

RASHID
Betul la…Arak adalah arak.

MAYA
Awak tahu dari mana yang air tadi bukan arak?

RASHID
Err, botolnya tak tulis pun perkataan arak.

MAYA
(MENGELUH)Huh!

K/B : SEBUAH KERETA MEMBUNYIKAN HON KE RUMAH RASHIDAH.

MAYA
Eh, siapa pulak tu.

RASHID
Kau duduk je dalam rumah, biar aku yang pergi jumpa diorang.

K/B : KERETA TERSEBUT BEREDAR SELEPAS RASHIDAH KELUAR BERJUMPA PEMANDU KERETA TERSEBUT.

RASHID
(MEMANGGIL) Maya!

MAYA
(MENYAHUT) Ya!

RASHID
Tolong angkat kotak-kotak kat luar jap.

MAYA
Angkat pastu letak kat mana?

RASHID
Letak kat bilik kau?

MAYA
Ok…

RASHID
Hati-hati, harga barang dalam kotak-kotak ni puluhan ribu ringgit tau.

MAYA
Puluhan ribu ringgit?!

RASHID
(MENENGKING) Apa lagi kau tecegat kat situ?!

K/B : MAYA MENGANGKAT KOTAK-KOTAK TERSEBUT MASUK KE DALAM BILIKNYA.RASHIDAH PULA MENONTON TELEVISYEN.

RASHID
Cepat sikit bersiap Maya.

MAYA
Kejap, baru lepas angkat kotak ni. Penat.

RASHID
Jom ar, aku dah lapar ni…

MAYA
Yela, yela. 5 minit, aku nak pakai tudung jap.

RASHID
Tak payah pakai tudung. Bukan orang tahu pun. Lagipun sekarang musim cuti, kawan-kawan kau bukan ada.


MAYA
5 minit je. Lagipun aku dah biasa pakai tudung.

RASHID
Kau tahu tak, kau sebenarnya tak yakin dengan rambut kau…Rambut kau teruk la, lagi teruk kalau kau pakai tudung.


MAYA
Teruk ke?

RASHID
Jangan risau, nanti aku bawak kau pergi rebonding. Tapi sekarang kau pakai topi aku dulu.


MAYA
(SERBA SALAH) Err,tak salah ke?

RASHID
Salah apanya, yang penting hati kau baik.

MAYA
Baiklah.

GRAM
K/B : SUASANA KAMPUNG DI JOHOR. ALIF DAN YANI BARU SELESAI AKTIVITI OPKIM DI JOHOR.

ALIF
(MEMANGGIL) Yani!

YANI
Kenapa?

ALIF
Kau tahu tak kat mana rumah Rashidah.

YANI
Tak tahu la pulak. Lepas SPM, aku dah lost contact dengan dia.
Cuma baru-baru ni je aku jumpa dan keluar dengan dia.


ALIF
(RISAU) Kau rasa si Maya tu dapat kerja elok ke?

YANI
Mestilah...(TERDIAM SEKETIKA).. Entahlah, aku pun tak tahu.

ALIF
Sebabnya kawan-kawan aku semua kata si Rashidah tu selalu ada kat Kelab Malam sekitar KL.


YANI
Maksudnya kawan-kawan kau pun ada kat Kelab Malam jugakla?

ALIF
Err, itu aku tak tahu.

YANI
(SERBA-SALAH) Aku bukan tak nak tolong kau, lagipun tak minat aku nak jaga tepi kain orang. Masalahnya aku dah banyak kali SMS si Rashidah, tapi tak berbalas. Bila telefon mesti tak dapat. Aku ingat dia dah tukar nombor.


ALIF
(MENGELUH) Entahlah, aku boleh doa je la yang Maya tak jadi macam-macam.


K/B : SUASANA SEKITAR KUALA LUMPUR.

MAYA
Rashid, kau ni kerja apa sebenarnya?

RASHID
Bartender jer

MAYA
Bartender ?

RASHID
Tapi itu dulu la, sekarang bila aku dapat stok, aku jual je la stok tu.

MAYA
Aku tak pahamla. Stok yang mana?

RASHID
Biol ke kau ni. Kotak-kotak yang kau angkat masuk dalam bilik kau tu la yang aku panggil stok.


MAYA
Oh. Kita ni ada lesen meniaga tak?

RASHID
Eh, buat apa lesen. Kita bukan nak meniaga kat gerai. Malam ni aku bawa kau untuk jual beberapa stok.


MAYA
Ada ke orang nak beli?

RASHID
Pernah tengok salesman?

MAYA
Pernah.

RASHID
Macam tu la kau akan kerja. Jomlah, kita ke Kelab Malam.

MAYA
Kelab Malam? Tak nak lah.

RASHID
(KETAWA SINIS) Eleh, kau bukan pakai tudung pun. Lagipun kita pergi bukan nak buat maksiat, tapi nak buat bisnes.


MAYA
Tapi…

RASHID
Tak ada tapi-tapi, Jom!

K/B : MAYA DAN RASHID MASUK KE DALAM KELAB MALAM. LAGU DANGDUT DIMAINKAN DENGAN KUATNYA.

MAYA
Bisingnya…

RASHID
Standard la… Kau kena ingat, nak jual stok ni, kau kena bisik-bisik sikit.
Jangan pula jadi macam penjual obat, paham!


MAYA
Tak…

RASHID
Senang kau ikut je aku, pastu belajar sikit-sikit.

MAYA
Ok…

K/B : SUASANA DALAM BAS. ALIF DAN YANI PULANG KE UNIVERSITI DARI OPKIM DI JOHOR.

YANI
(NADA BERBISIK) Pssst!

ALIF
Kenapa?

YANI
Cuti kita ada seminggu je lagi. Kau balik tak?

ALIF
Tak. Kenapa?

YANI
Aku ingat aku nak jenguk ibu Maya. Mana tahu Maya dah ada kat sana.

ALIF
Yeke?

YANI
Aku tak tahu. Kalau tak ada, maknanya Maya ada dengan si Rashidah tu lagi la.

K/B : SUASANA MALAM DI KUALA LUMPUR.


RASHID
Nampak tak tadi macam mana aku jual?

MAYA
Nampak…tapi aku tak sedap hati la.

RASHID
Biasalah tu, nervous mesti mau ada. Tapi hasilnya lumayan.

MAYA
Berapa kau dapat malam ni?

RASHID
Bolehlah,lima ratus ringgit je.

MAYA
Banyak tu

RASHID
Itu baru sikit, kalau banyak jual,banyakla dapat hasil. Tapi aku rasa sebelum kau nak jual benda ni, kau kena ubah sikit penampilan kau ni.


MAYA
Kenapa?

RASHID
Stail baju kau ni tak boleh blah la… Tengok cam aku, stylo!

MAYA
Tapi kau kan dressing macam lelaki…

RASHID
(SINIS) Eh, apa kau ingat kau tu perempuan melayu terakhir ke? Nak cepat kaya, jadi macam
aku. Sekarang zaman orang perempuan pun boleh buat apa yang lelaki buat tau.

MAYA
Kalau macam tu, apa yang aku kena ubah?


RASHID
(KETAWA SINIS) Senang jer. Mulai sekarang, kau dah kena biasakan diri pakai baju lelaki. Rambut mesti kena letak minyak rambut, tak pun pakai gel. Kasi pacak sikit rambut lu! Tapi sebelum tu, kau kena pendekkan rambut.

MAYA
Aku kena buat jugak ke?


RASHID
Aku tak paksa…Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

MAYA
(SERBA-SALAH) Ermmm…

BERSAMBUNG DI EPISOD KE-5