18 April 2010

Persatuan Kesenian Khas (UM only)

Entahlah. Tiba2 bila aku dengar cerita pasal laki lembut, gay n biseksual person, aku mula rasa macam xsedap je bila nak berseni. Seni? macam drama, teater, nyanyian dan tarian. Walaupun sebenarnya pengertian seni ini jauh lebih besar dari 4 perkara tadi.

Dan pada masa yang sama, aku terfikir untuk jadi pencetus perubahan dengan menubuhkan sebuah persatuan kesenian khas untuk bukan pelajar Pusat kebudayaan. Dalam bahasa yang sopan, aku nak tubuhkan persatuan kesenian bagi pelajar yang bukan dari aliran kesenian (Pusat kebudayaan). Mungkin ada yang kata, ada jugak fakulti lain yang anjurkan kursus kesenian di fakult tertentu, namun itu bolehlah dikaakan sebagai main core course untuk fakulti tersebut...

Kenapa tetiba aku terfikir untuk buat persatuan ini? Kerana aku sudah mula nampak orang yang berseni di UM banyak datang dari fakulti selain dari Pusat Kebudayaan. Tambahan lagi, kebanyakan mereka lebih fokus kepada matlamat kesenian itu dilakukan berbanding pelajar Pusat Kebudayaan yang sering berbangga kerana mendapat latihan formal. Apa matlamat kesenian? Iu bergantung kepada pegangan masing2 dan juga bergantung kepada keadaan setempat. Contoh matlamat yang salah adalah apabila seseorang penggiat seni menghalalkan pergaulan bebas dengan alasan tanpa nafsu dan lakonan semata2, hakikatnya mungkin tiada nafsu, tapi bagaimanapula orang yang melihatnya?!

Kesenian adalah subjektif. Menulis itu pun seni, bahkan tidur itu juga seni. Namun seni itu tidak semestinya menulis atau tidur. Ia perlu kepada penghargaan setempat dan masyarakat. Jika tiada penghargaan, maka tiadalah kesenian. Adakah aku anti pelajar Pusat Kebudayaan? Jawapannya, for what? cuma ingin penghargaan yang sewajarnya diberikan kepada pelajar bukan pusat kebudayaan, kerana mereka juga ada hak untuk berkarya dan berseni with their own way, not just following the rules of the ding-dong person whom claim as prominent person on the field of art-ificial...

SPREAD THE ART WITHIN BORDER-LESS OF MIND-SET

3 ulasan:

fara uya berkata...

pk jgk 2.. dah tubuh ke blm prsatuan ni??

fara uya berkata...

bagus jgk 2.. dah tbh blm prsatuan ni??

Naufal Tarmizi berkata...

belum... juz a tought...hehe