15 Mei 2010

SEM 5 2010/2011 : Naufal Tarmizi?

Adakah anda selalu di Jabatan Syariah dan Undang2(JSU) ?

Tidak. Jangan tanamkan hasrat nak berjumpa saya di JSU ataupun meneliti setiap gambar batch jabatan kecuali gambar batch di zaman first year. Dalam erti kata lain, saya tidak selalu terperap di APIUM. Dan saya bukan 'rasis' jabatan2 tertentu.

Kenapa?

Bak kata pepatah, jauh perjalanan banyak pengalaman. Erm, is it really malay idiom!? haha... Oleh sebab itu saya berusaha untuk tidak dikenali secara zahirnya sebagai pelajar APIUM atau JSU, biarlah orang lain kenal saya secara lahiriah sebagai apa yang proksi 'proud to be JSUian' katakan sebagai prospek lawyer syarie.

Benarkah anda berminat ingin jadi Peguam?

Actually, no. Eventually, yes. Dalam bahasa melayu nya, secara tidak sengaja adalah saya memang ingin jadi peguam. Tapi seperti manusa biasa di zaman sakaratulmaut si bumi, sudah tentu ada terpengaruh dengan perkara yang seni/hiburan dan juga duitan/bisnes.

Ada orang kata anda cuba menjauhkan diri dari warga JSU?

Soalan itu betul, namun jawapannya adalah ya.

Mengapa?

Menjauhkan diri bukan bermaksud menentang mereka. Cuma saya tidak mahu secara klisenya dikenali sebagai manusia yang terkenal sebagai pelajar JSU. Biarlah JSU dikenali kerana saya. Tidakpun biarlah JSU itu dikenali kerana pelajarnya dan bukan pelajarnya dikenali kerana JSU. Soal menjauhkan diri itu bukanlah satu persoalan berkaitan merajuk atau apa-apa yang sewaktu dengannya, namun ia adalah lebih memberi keselesaan bagi saya untuk menimba pengalaman.

Hubungan dengan pensyarah?

Yang pasti tidak selari dengan golongan 'embak berkalong ampu'. Saya akan perbaiki dari sudut kehadiran kerana sem ini saya terlalu sibuk dengan program MC sehingga ada beberapa kali tidak datang. Yang pasti, saya tak pernah suruh sesiapa tolong tandatangan untuk saya. Pensyarah pun manusia biasa dan ada juga kesilapannya, namun ia tidak memberi tiket kepada saya untuk mengutuk mereka. Bukanlah individu yang menghalang saya mengutuk mereka, tetapi ilmu yang mereka bawa itu yang menghalangnya. Yang pasti, saya bukan golongan 'pria pahit bahasanya di belakang tapi manis nistanya di hadapan'.

Hubungan dengan warga JSU?

Wannabe senior saya akan bersifat selective kerana saya mengenal hati budi mereka. Manakala wannabe inter n junior, saya tidak memilih. Lebih selesa jika dibawah berbanding melambung ke udara.

Harapan kepada Lajnah JSU?

No harapan. Do what they wanna do... Nothing different b4 dis. Tapi perubahan bukanlah elemen yang penting. Tetapi perlaksanaan itu yang penting.

Harapan untuk sem depan?

Harap dapat jadi yang terbaik bersama-sama dengan yang terbaik. Moga-moga Allah melindungi saya dari hujan liur yang busuk dan cereka cipta yang kusut.

ENTRI TERAKHIR SEBELUM KE BRUNEI

Tiada ulasan: