22 Julai 2010

(SKRIP) Cahaya Hujung Jalan : Episod 1


***p/s : mulai skang, blog ini akan ada skrip drama radio yang telah aku buat.

GRAM

K/B : PELAJAR BARU MENDAFTAR MASUK KE UNIVERSITI DI SETIAP KOLEJ KEDIAMAN.


MAYA

(TERCARI-CARI) Emm… Mana bilik E201 ni?


YANI

(NADA MESRA) Haiii.. Awak sesat ke?


MAYA

(TERKEJUT) Eh… err…Sebenarnya saya tak jumpa bilik saya…


YANI

(KETAWA KECIL)…Yeke, kalau camtu mari saya tolong awak carikan…
Nombor bilik awak?


MAYA

E201…


YANI

E201?!


MAYA

Yup, kenapa?


YANI

(KETAWA KECIL)…tak sangka la, itu bilik saya jugak…


MAYA

(KETAWA KECIL) Kiranya saya bertuah la jumpa roomate…


YANI

Sangat bertuah...

Emm, apa tunggu lagi, jom saya bawa ke bilik saya...

Eh,bukan... Bilik kita.


K/B : MAYA DAN YANI KETAWA KECIL BERSAMA. MEREKA BERDUA MASUK KE BILIK E201.


YANI

Awak asal mana?


MAYA

Perak…


YANI

Itu saya tahu, Perak kan besar…


MAYA

Oh, maaf. Parit Buntar.


YANI

So, sebelum ni pernah datang ke KL tak?


MAYA

Tak pernah, first time…


YANI

Oohh…Saya dah banyak kali dah datang KL ni…


MAYA

Yeke?!


YANI

(NADA BANGGA) Yela…saya tahu semua selok-belok jalan kat KL ni…

Dah selalu sangat saya keluar jalan-jalan kat KL ni, silap langkah boleh sesat dibuatnya.
Awak jangan risau, nanti saya bawa awak jalan-jalan pusing KL ni.

MAYA

Terima kasih.


YANI

Takpe, takpe…Saya memang jenis yang suka tolong orang…


MAYA

(KETAWA KECIL)…Yela tu…


GRAM

K/B : MAYA MENUNGGU BAS UNTUK KE KULIAH DI STESEN BAS.


MAYA

(MENGELUH) Huh! Dah lambat ni, mana bas tak sampai-sampai lagi ni…


ALIF

Emm, awak nak ke kuliah ke?


MAYA

(TERKEJUT) Eh…Ya, saya memang nak ke kuliah…


ALIF

Sama lah dengan saya…Dah lama awak tunggu?


MAYA

Boleh tahan la, sampai nak berasap dah saya ni…


ALIF

(BERSELOROH) Patutla saya merah padam je muka awak.(ketawa kecil)


MAYA

(MALU) emm, sorry la tapi kuliah saya dah nak mula lagi beberapa minit lagi jer

Itu yang saya risau semacam jer, takut kena marah dengan pensyarah…


ALIF

Eleh, tak payah risau… Sekali-sekala jer kan awak datang lambat…

Ke awak ni memang suka skip kuliah?


MAYA

Eh, tak adalah…kehadiran saya penuh tau setakat ni…


K/B : BAS BARU TIBA DI STESEN BAS.


ALIF

Rasanya bas awak dah sampai…


MAYA

(TERGESA-GESA) Saya pergi dulu yer


ALIF

(BERSELOROH) Pergilah, nanti berapi pulak awak tunggu bas lain…


MAYA

(KETAWA KECIL) Yela tu…


GRAM

K/B : DALAM BILIK E201, MAYA BARU PULANG DARI KULIAH.


YANI

Kuliah dah habis ke?


MAYA

Dah…(MENGELUH), penatnya….


YANI

Biasalah tu, kuliah mana ada yang tak penat…


MAYA

(NADA PERLAHAN) em, siapa lelaki tadi yer?


YANI

(TERDENGAR)…Lelaki mana pulak ni? (KETAWA KECIL)


MAYA

(TERKEJUT DAN TERSIMPUL MALU) Err, tak ada apa-apa lah…


YANI

Yeke?


MAYA

Iyer...


YANI

Alaaa, baik awak cakap? Mana tahu laki tu ‘balak’ saya ke?


MAYA

Eh, awak ni… awak ada ‘balak’ ke?


YANI

Hehe, tak ada… Ala, bagitau la….


MAYA

Yela, yela… Sebenarnya tadi masa saya tunggu bas nak ke kuliah, ada seorang mamat ni tegur saya…


YANI

Itu jer?


MAYA

Yela, itu je


YANI

Ceh, itu je ke… Itu pun awak nak angau ke?


MAYA

Eii, Cik Yani, saya tak angau la…


YANI

(MENGUSIK) Yeke? Tapi kenapa pipi awak blushing


MAYA

Mana ada!


YANI

Ikut Awak lah Maya, tapi kena ingat tujuan utama kita ke Universiti, untuk belajar…

Cinta itu sampingan je, statusnya adalah kehendak bukan keperluan…


MAYA

(BERSELOROH) Itu saya tahu la Ustazah Yani oiii…


BERSAMBUNG DI EPISOD KE-2

Tiada ulasan: