04 Mei 2011

Secara Fiqhnya : Aku memang bertunang... Tapi tidak jika ikut adat....

Isu aku bertunang sebenarnya bermula selepas aku ambil sijil STPM di KISAS. Aku tak menafikan bahawa bertunang di Malaysia ditunjukkan melalui rombongan peminangan. Mungkin ada yang bagai nak rak.... last2 tak jugak kawen...sbb tu Nabi kata: “Rahsiakan pertunangan dan war-warkan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad)

Aku tak nak cakap banyak... jom kita lihat pandangan syara' :-


AKU MELAYU
MAKA AKU TAK BERTUNANG LAGI

Mimpi Sang Pendeta

Alkisah sang pendeta mengembara dari negeri 'atas angin' turun ke negeri 'bawah angin'. Dibawanya sekali gempulan mimpi sebagai bekal di negeri orang. Mimpinya tiada tara bandingan... Itupun jika ingin dibandingkan ia dengan silibus sang jubah hitam di kandang saksi... Nekadnya tiada terlawan lagi. Lantas sang pendeta memunculkan dirinya di negeri 'bawah angin'. Bilangnya "aku sudah biasa dengan angin...negeri ini milik sang perawan durja, harus aku hapuskan kedurjaannya dengan bekal-ku..."

Dampak dari nekad sang pendeta menyebabkan seluruh jelata terkesima. Lalu diteruskan madahnya oleh sang pendeta, "Sang Durja itu pasti durjanya... Aku sendiri menyaksikan kedurjaan Sang Durja itu dari jauh. Percayalah kerana aku sang Pendeta...". Sekalian mata jelata tidak mengerlip tika mendengar setiap baris kata sang Pendeta...walaupun boleh sahaja kelopak mata jelata memberi laluan kepada gegendang telinga menjalankan fungsinya. Melihat kepada reaksi sekalian jelata, sang Pendeta tampak lebih semangat. Sudah pasti atmanya berbisik riang mendendangkan orkestra"Welcome Aboard".

Dalam halusinasi keriangan sang pendita, terdengar suara di celahan sekalian jelata melemparkan persoalan... "Sang Pendeta, apakah bukti sang Durja itu bersifat durja?". Soalan itu terus berdesing singgah ke gelendangan cuping telinga sang pendita. Berkumat-kamit mulutnya mencari jawapan. Dadanya berombak, fikirannya mula gelojak. Lalu, Sang Pendeta bingkas bangun dan berkata :

"Di Negeri Atas Angin, terdapat satu sahaja cara untuk mensabitkan petani sebagai pencuri, menabalkan pencuri sebagai pematuh dikri, melantik buruh sebagai pembunuh dan menjadikan pembunuh sebagai seorang TOKOH... kerna aku juga adalah insan yang ditabalkan Pendeta melalui cara ini..."

Sekalian jelata berpandangan, setiap lirikan mata jelata berpaksikan hairan. Setelah dalam alam kehairanan, sang jelata memandang semula kepada Sang Pendeta yang masih mengurut dagunya dan masih dadanya didabik... Sang Pendeta meneruskan kata-kata keramatnya, "Caranya adalah MIMPI"...

Terkebil kornea sekalian jelata, ada yang mengetap bibir sendiri dan ada juga tunduk pasrah kerna menyangka mimpi itu tiada guna. Sekalian jelata hanya menganggukkan kepala kerana hati mereka kuat mengatakan bahawa mereka hanya rakyat bawah angin yang hanya mendengar khabar angin dari negeri atas angin...



MIMPI ITU INDAH
NAMUN TERKADANG HANYA INDAH KHABAR DARI RUPA

01 Mei 2011

Kempen Tak Nak Nasi Lemak?!

Kiranya, ramai menteri atau ahli politik premier tanah air sudah bisa menjengah masalah obesiti rakyat. Barangkali, tahap kerisauan obesiti rakyat di Malaysia dipengaruhi dengan kempen obesiti di Amerika. Maklumlah di Amerika ada McD, Malaysia pun ada. Di Amerika ada KFC, Malaysia pun ada KFC. Apa yang ada di Amerika, mesti ada di Malaysia...cuma 'adult channel' saja belum ada...hehe...

Bezanya, di Amerika didasarkan risaunya tahap obesiti rakyat mereka kerana makanan ringan seperti jajan dan makanan segera/franchais seperti berger dan fries serta segala macam produk yang dijual oleh franchais mega seperti KFC, McD, BergerKing dll... Peliknya di Malaysia, oleh kerana ingin memperlihatkan semangat ketimuran, franchais mega ini diketepikan kerana mungkin tidak melambangkan jatidiri Malaysia... Oleh sebab itu nasi lemak dijadikan sasaran..erm...Melayu la sangat...

Kesian makcik kantin berbangsa melayu, dah tak dapat nak jual nasi lemak kat sekolah... Tapi tak apa makcik, makcik boleh joint venture dengan makcik india n cina, jual tose n kuih bulan di kantin...

AKU DULU MAKAN NASI LEMAK JUGAK TAPI STILL KERING