01 Mei 2011

Kempen Tak Nak Nasi Lemak?!

Kiranya, ramai menteri atau ahli politik premier tanah air sudah bisa menjengah masalah obesiti rakyat. Barangkali, tahap kerisauan obesiti rakyat di Malaysia dipengaruhi dengan kempen obesiti di Amerika. Maklumlah di Amerika ada McD, Malaysia pun ada. Di Amerika ada KFC, Malaysia pun ada KFC. Apa yang ada di Amerika, mesti ada di Malaysia...cuma 'adult channel' saja belum ada...hehe...

Bezanya, di Amerika didasarkan risaunya tahap obesiti rakyat mereka kerana makanan ringan seperti jajan dan makanan segera/franchais seperti berger dan fries serta segala macam produk yang dijual oleh franchais mega seperti KFC, McD, BergerKing dll... Peliknya di Malaysia, oleh kerana ingin memperlihatkan semangat ketimuran, franchais mega ini diketepikan kerana mungkin tidak melambangkan jatidiri Malaysia... Oleh sebab itu nasi lemak dijadikan sasaran..erm...Melayu la sangat...

Kesian makcik kantin berbangsa melayu, dah tak dapat nak jual nasi lemak kat sekolah... Tapi tak apa makcik, makcik boleh joint venture dengan makcik india n cina, jual tose n kuih bulan di kantin...

AKU DULU MAKAN NASI LEMAK JUGAK TAPI STILL KERING

Tiada ulasan: