13 September 2012

Bermulanya Langkah Sebagai Pemikir Sepenuh Masa

Merujuk kepada perkara tajuk entri di atas.

2. Tanggal 12 September 2012, aku secara rasminya mengikuti kuliah pengajian sebagai seorang pelajar Sarjana dalam bidang Syariah. Seperti yang aku harapkan, impaknya dirasai. Kuliah yang disampaikan oleh Dr Abd Karim memberi kesan terhadap persepsi minda-ku berkaitan dengan penyelidikan.

3. Jika semasa ijazah Sarjana Muda, corak pembelajaran-ku lebih kepada 'budak cerdik yang malas', kini di peringkat Sarjana aku tak boleh menggunapakai corak tersebut. Ini kerana SARJANA itu sendiri memberi pengertian satu peringkat pembelajaran yang memerlukan semangat intuisi yang tinggi disulami perasaan dahagakan ilmu yang berpanjangan.

4. Akhir kata, aku memilih jalan ini yang mana tidak digemari oleh kebanyakan orang-orang tua di kampung termasuk golongan ibu bapa (jika mereka ada anak/cucu seperti aku yang belum bekerja dan sibuk nak sambung belajar), berasaskan satu prinsip. Selagi aku masih mempunyai ruang untuk belajar secara sepenuh masa, aku akan lakukannya.

Sekian, terima kasih.

Yang Benar,
TERIMA KASIH UM... MUDAH-MUDAHAN WANG ANUGERAH NI DAPAT MEMBANTU AKU DALAM MELANGSAIKAN HUTANG PENGAJIAN PERINGKAT SARJANA... AMIIIN...
























Tiada ulasan: