07 September 2012

Terkini : Perjalanan Hidup Sehingga Kini

Disebabkan tiada entri atau pos baru selama hampir 2-3-4 bulan, maka aku rangkumkan sekaligus dalam penulisan kali ini. Berasaskan penelitian dan analisis yang aku buat terhadap blog2 lain, antara blogger yang malas nak update info pasal diri sendiri, mereka akan senaraikan aktiviti yang dilakukan bersama dengan huraian. Maka, aku pun mencontohi tauladan ( ke teladan?) mereka. Here are the list of my activities before:

1. Pentauliahan SUKSIS di UNIMAS

Aku tak ingat tarikhnya. Samar-samar lagi. Maklumlah Jet Lag dari Semenanjung terus terbang ke Sarawak. Di UNIMAS ini lah aku dikerah untuk berlatih siang dan malam sebagai persediaan ditauliahkan sebagai Inspektor Sukarelawan Polis. Opkozzz-lah berjaya. Sebagai imbuhan tambahan (bukan imbuhan pencen seumur hidup), aku dapat satu lagi sijil utk Pelatih Terbaik Akademik. Alhamdulillah...

2. Tawaran Kerja Sebagai Executive Journalist di TVnine (Mxdia Pxxxx)

Beria-ia lah aku berulang alik dari Slim River ke Damansara Utama selama hampir 3 hari berturut-turut untuk pergi medical checkup la, esoknya buat kad id, esoknya disuruh datang sekali lagi untuk serah salianan kad pengenalan. Tup2, esoknya lagi disuruh serah satu benda. Benda ni yang buat aku hilang selera nak kerja dengan diorang. Benda yang aku maksudkan adalah sijil ijazah Sarjana Muda... Helllooo, aku fresh graduate, masa tu result akhir pun belum keluar lagi tau, transkrip tak boleh mohon lagi---apatahlagi nak degree scroll...WTH!

3. Tolong Baba & Mama Meniaga di Tempat Ceramah

Let me clarify this first, Islam datang ke Tanah Melayu pertama sekali melalui salurang perdagangan. Syeikh2 dan ulama2 dahulu dari tanah Arab dan India datang berdagang ke Tanah Melayu membawa barangan dari luar dan hasilnya untuk menampung perjalanan dakwah mereka di Tanah Melayau. Natijahnya, Melayu berbangga dengan Islamnya, dan Malaysia juga berbangga dengan agama Persekutuannya. Oleh itu, mengambil berkat hasil dan wadah perjuangan ulama terdahulu, maka terciptalah justifikasi perniagaan semasa di majlis ilmu.

Selalunya aku tolong sepanjang bulan puasa. Walaupun malas, tetapi kalau aku dah mula buat kerja, rasa malas tu macam dah berlalu pergi. Baba aku akan mengajar di sekitar Perak dan Selangor. Bahkan ada juga berforum dengan Dr. Fauzi Deraman di Masjid Taman Medan. Setiap kali puasa, baba akan mula mengajar tafsir surah yang terpilih.Tahun ni surah yang dipilih untuk ditafsirkan adalah surah an-Nur. Sekadar makluman, minimum pengajian sehari di bulan puasa adalah 3 pengajian dan maksimum 5 pengajian. Boleh dikatakan lebih 100 pengajian di bulan puasa dan pada bulan lain, maybe less but still hundred and above... Sebab tu bila balik, baba akan memandu secara auto-pilot(combination of yawns & sleepy).

4. Temuduga 2 Anugerah Untuk Konvokesyen UM

Pertama, aku dipanggil untuk ditemuduga bagi anugerah Pelajaran Diraja. Aku datang lewat 10 minit.hahha. Typical me. Di bilik menunggu, aku dapati lebih kurang 9 orang sedang duduk keresahan menunggu giliran untuk ditemuduga. Dan aku dimaklumkan, seramai 12 calon dipanggil untuk ditemuduga. Kemudian, setelah dua orang calon ditemuduga, aku pula dipanggil. Di hadapan aku terdapat lebih kurang 5/6 orang penemuduga. Antara soalan yang ditanyakan adalah berkaitan olimpik, perbankan Islam, peranan seorang peguam dan lain2. Aku akui, aku tak dapat jawab kesemuanya dengan tepat, tapi aku jawab dengan yakin.hehehe.

Kedua, aku dipanggil untuk ditemuduga bagi Hadiah Alumni Universiti Malaya. Ada 4 calon dipanggil untuk berdepan dengan 6-7 penemuduga. Soalan yang ditujukan pada aku banyak berkisar penglibatan aku dalam teater, performing arts on behalf of Islam, persoalan keberkesanan undang2 syariah di Malaysia dan pelbagai lagi.

5. Pendaftaran MA (Master of Shariah)

Secara rasminya, aku dah pun bergelar student master UM. Namun secara rasmi untuk mendalami ilmu sebagai student master adalah pada 10 September 2012. Aku ambil master secara kursus dan disertasi. Walaupun aku berpeluang untuk ambil pakej fast track iaitu terus ke Phd, aku masih ingin ambil master secara kursus dan disertasi. Sebabnya, macam menarik jer. So aku nak rasa lah dulu macam mana master dengan kelas/kursus. Quite interesting though. Cuma aku tak dapat tajaan, itu yang merunsingkan kepala aku. Ermmm, tapi aku yakin dan percaya bahwa rezki manusia da ditentukan, cuma perlu kita sahaja berusaha untuk mencari. Sesiapa atau mana2 pihak nak tolong support, aku terima dengan tangan yang terbuka.hehehe...

NEW CHAPTER OF ME  

1 ulasan:

asri berkata...

knp x defer dlu yg offer tv9 tu? ckp nnti bru serah.diorg x terima ke?