02 November 2012

'Mamat Sesat' : Huk Aloh!

Pernahkah anda terfikir, bagaimana jika kesilapan lalu hanya diketahui pada masa akan datang? hehe.

-'Hari Jumaat Hari Isu Semasa'-, itulah yang terpampang dalam henpon Sony Ion aku. Maka, aku pun bergegas mencapai laptop, tekan enter kat keyboard laptop dan terus melayari firefox. Oh ya!, kena login dulu. Selepas semua itu selesai maka aku buka lah satu persatu laman sesawang. Seperti kebanyakan manusia di muka bumi yang ada kabel internet dan wifi, laman pertama adalah facebook, kedua Malaysiakini, ketiga emel sendiri dan emel UM Siswa, dan diikuti blog2 gosip dan terakhir adalah portal akhbar.

Seakan tiada isu dalam media pada hari ini (berasaskan prinsip lelucon kewartawanan tentang isu yakni falsafah 'kita gigit anjing bukan anjing gigit kita'), maka aku taiplah nama aku dalam enjin pencarian google. Yang menarik perhatian aku adalah nama aku dipetik dalam sebuah blog (maybe masih budak bawah 20 tahun - budak lagi ke?).

Kebengkekkan mula terserlah bila baca blog ni, tapi difikirkan balik aku memang pernah taip mesej ni. Hahaha. Cisss, "Korajar", bak kata Black dalam Apa Celop Toqqq. Apparently, this sms is for my buddy & an invitation to play futsal in my 3rd year undergraduate student in UM . Tapi tak sangka pulak dapat kat dak ni. Aduhai.... Lihat screenshot di bawah :-


Yang pasti dia bukan secret admirer, dan bukan juga salah seorang peminat aku (hahahahaha!), alhamdulillah, ia hanya satu salah faham. Tapi blog dia tak ada ruang untuk komen, so disebabkan dia pun guna medium blog untuk menunjukkan kesalahan aku dan entri tersebut pun lebih kurang setahun yang lalu, maka biarkanlah ia berlalu.

Tiba-tiba....


Ini budak talak sivik punya olang, atau sebagaimana orang yang rasa tua sikit bila jeles dengan orang yang lebih muda kata, "biasalah, budak baru nak kenal dunia", atau dalam bahasa jawa Malaysia " Endas Mu, Bocha!". Tak mengapa, ini entri yang sudah lama dan aku tak kenal pun siapa dia. Maka, teruskan lah kehidupan seperti biasa.

Moralnya disini, anda mungkin blogger dan tahu bahwa segala tulisan dalam blog anda adalah luahan peribadi anda. Namun jangan sangka tulisan di blog tak boleh dijadikan bahan bukti untuk jenayah libel dan slander. Even S.114A Eveidence Act 1950 had been a threat for blogger to be execute. 

BLOGGER MUNGKIN PERLU ADA FALSAFAH KEWARTAWANAN IAITU JAGA PRIVASI ORANG LAIN

1 ulasan:

shafizah berkata...

sometimes is fun to stalk ourselves. =D